Positionering en Merkidentiteit
Het bepalen van de merkidentiteit, voordat er aan communicatie wordt begonnen, is essentieel. Positioneren van een merk is meer dan het maken van een logo en vertellen van een mooi verhaal. Internet, smartphones en social media maken de wereld transparant, waardoor klanten en consumenten gemakkelijk in aanraking komen met de binnenkant van bijna elk bedrijf. Klanten delen hun indrukken, offline en online. Dus wie je bent als merk en welke reputatie je hebt, wordt niet alleen bepaald door het bedrijf, maar in toenemende mate juist door het publiek.
Merkidentiteit gaat over waar het merk voor staat: waarden, passie, doelen en persoonlijkheidskenmerken
Merkidentiteit is niet vluchtig, maar blijft lange tijd constant. Door een goede focus aan te brengen en consistent volgens de merkidentiteit te communiceren, werk je aan herkenbaarheid.
- Apple verkoopt geen technologie, maar lifestyle
- Douwe Egberts verkoopt geen koffie, maar gezelligheid
- Lavazza is niet gewoon koffie, maar Italiaanse sfeer
- Volvo verkoopt geen auto’s, maar veiligheid
- Auping verkoopt geen bedden, maar goede nachtrust
- En wat verkoop jij?
Wat is dan mijn identiteit? Hoe maak je een goede positionering? Wat maakt een merk sterk?
Vragen die voorbij komen op drie verschillende momenten van bedrijfsvoering:
- Bij de start van een bedrijf
- Voor de introductie van een nieuw product of nieuwe dienst
- Als er, om welke reden dan ook, behoefte is aan bezinning of herpositionering
Op die momenten gaan we terug naar de basis met vragen zoals: Waarom ben je begonnen met het bedrijf? Wat is jouw passie? Waarom heb je gekozen voor bepaalde producten of diensten? Wat is het onderscheidend vermogen van jouw producten of diensten voor jouw klanten?
Om de identiteit van het merk te bepalen analyseren we het merk en de markt. We gaan dieper in op de wensen van potentiële klanten. Wat zoekt de klant? Wat wil de klant bereiken? Welke basisvoorwaarden stelt hij aan het product of de dienst? Wat ervaart jouw klant als pluspunten en wat als afknappers? En wat kan je nog meer betekenen om waardevol te zijn? Met behulp van het Value Proposition Canvas formuleren we een krachtige merkbelofte.
Ook zoomen we in op de persoonlijkheidskenmerken van het merk. Met als resultaat een handig lijstje merkwaarden en merkeigenschappen.
Door te onderzoeken wie je bent en waar je staat, leg je een stevige basis voor het merk en kan je daarna door consistent te communiceren bouwen aan een unieke positie in het brein van de klant.
Merk Identiteit Handboek
In een handboek leggen we de merkidentiteit vast, als stevige basis voor het bepalen van het zichtbare merk en alle communicatie die in de toekomst zal volgen. De inhoud bestaat uit de merknaam, de beschrijving van het merk, de merkbelofte, de persoonlijkheidskenmerken en de doelgroepomschrijving.